Schuifpui kapot

Schuifpui kapot

Er zijn verschillende soorten schuifpuien. Namelijk een hefschuifpui, schuifkiepschuifpui (parrallelschuifkieppui) en een schuifpui. Deze schuifpuien komen voor in kunststof, houten en aluminium kozijnen. Alle bovenstaande schuifpuien vergen onderhoud. Is uw schuifpui kapot dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

Schuifpui

Door veel gebruik van de schuifpui is het mogelijk dat deze na verloop van tijd zeer stroef opent en sluit. In de meeste gevallen is de oorzaak dat er zich zand/vuil bevindt in de onderrail waar de schuifpui overheen rolt. Mocht dit bij u aan de orde zijn dan kunnen wij de schuifpui demonteren. De wielen en de onder rail schoon maken en insmeren om het probleem voor u op te lossen. Gaat uw schuifdeur niet meer soepel open en dicht dan is de kans groot dat de geleiders aan de onderzijde versleten/stuk zijn.

We kunnen deze geleiders vervangen en de schuifpui afstellen en smeren. Een andere oorzaak kan zijn dat de rail versleten, beschadigd, verbogen of gedeukt is. Deze rail kunnen we dan vervangen of een overzetrail monteren over de bestaande rail.

Repareren shuifkieppui

Schuifkieppui

Bij een schuifkieppui kunt u de schuifpui in de kiepstand-kantelstand zetten en doormiddel van de kruk nog verder te draaien helemaal opzij schuiven.

Veel voorkomende problemen die wij tegenkomen:

  • De schuifkieppui gaat niet open of juist niet dicht.
  • De schuifpui gaat niet meer in de kiep-kantelstand.
  • De schuifpui klapt aan de onderkant te vroeg dicht.
  • De stang zit los van de schuifpui.
  • De veer is kapot van de wielen.
  • De schuifpui klikt niet meer vast in de kiep-kantelstand.

In de meeste gevallen komt dit door achterstallig onderhoud. Een schuifkieppui heeft minimaal 1x per jaar een onderhoudsbeurt nodig. Bij een onderhoudsbeurt wordt de schuifpui afgesteld en gesmeerd. Dit is om te voorkomen dat het hang en sluitwerk stuk gaat, dat er tocht ontstaat of nog erger dat er een lekkage ontstaat.

Door de jaren heen heeft de ervaring ons geleerd dat de meesten problemen ontstaan door:

  • Loopwagens-wielen die aan de onderzijde stuk zijn.
  • Hoekoverbrengers met snappers die aan de onderzijde stuk zijn.
  • Scharen aan de bovenzijde werken niet meer.
  • De kruk-greep van de schuifpui draait rond

In alle gevallen is schuifpui reparatie mogelijk. De meeste onderdelen zijn uit voorraad leverbaar en vervangbaar.

Hefschuifpui

Een hefschuifdeur bedient u doormiddel van de kruk van boven naar beneden te bedienen.

Hierdoor komt de schuifdeur een stukje omhoog en kan de schuifdeur opzij worden geschoven.

Om deze beweging tot stand te brengen bevat de schuifdeur een hefmechanisme.

Deze mechanismes zijn er in verschillende merken en afmetingen. Veel voorkomend probleem is dat de kruk doordraait en er geen beweging zit in de deur, de oorzaak kan zijn dat het hefslot in de deur kapot is. Draait de kruk wel maar de deur heft niet omhoog dan zijn de loopwagens-wielen kapot. Om de wielen te vervangen moet de deur eruit gehaald worden. De deur wordt aan de bovenzijde op zijn plaats gehouden door de boven geleiders. Deze geleiders kunnen in de loop van de tijd verweren en poreus worden.

De loopwagens-wielen rollen over de onder rail. Het is belangrijk dat deze rail schoon en onbeschadigd blijft. Indien de rail vuil en beschadigd is hebben de loopwagens-wielen hier veel onder te leiden. Rondom de hefschuifpui zitten rubbers om de deur wind en waterdicht af te sluiten. Het is belangrijk dat deze rubbers soepel blijven.

De rubbers kunnen worden ingespoten met de daarvoor bestemde rubberspray.

Is uw schuifpui kapot stuur dan een mail naar: info@vda-geveltechniek.nl of bel naar 0162-511720 of vul een reparatie verzoek in. We zullen u dan zo goed en zo snel mogelijk te woord staan.

Hefschuifpui reparatie